Door naar content

Funny alcoholvrije cocktails en likeuren toegevoegd aan import portfolio De Monnik Dranken

04 april 2024

De Monnik Dranken (DMD) breidt per medio april 2024 de samenwerking verder uit met Les Grandes Distilleries de Charleroi (GDC). Deze uitbreiding omvat de import en distributie van de alcoholvrije cocktails en likeuren van het merk Funny voor de Nederlandse markt.

Funny

Het Belgische merk Funny is een ware pionier op het gebied van alcoholvrije dranken, zo werden de eerste varianten al in 1988 gelanceerd. Funny wordt geproduceerd door het Belgische Les Grandes Distilleries de Charleroi (GDC) dat gevestigd is in Jumet, het noordelijke deel van de stad Charleroi.

De geschiedenis van de distilleerderij gaat meer dan 100 jaar terug. Het verhaal begint in 1906, toen de oprichter, Fernand Depasse, begon met een handel in jenever aan kleine cafés. Niet veel later komt Fernand met het idee om zelf gedistilleerde dranken te produceren.

De enorme vakkennis die gedurende de tientallen jaren is opgebouwd bij het produceren van gedistilleerde dranken, staat aan de basis van de alcoholvrije Funny cocktails en likeuren. Zo produceert de distilleerderij het alcoholvrije assortiment volgens traditionele distillatie methoden, waarbij de beste infusies en natuurlijke essences worden samengevoegd.

Alcoholvrije cocktails

Alcoholvrije cocktails

Funny biedt een uitgebreid assortiment aan alcoholvrije cocktails. Van de echte klassiekers zoals Mojito en Piña Colada tot een trendy Spritz cocktail, Funny heeft voor ieder wat wils!

0%

Het concept van de alcoholvrije Funny cocktails is ideaal om op snelle wijze heerlijke 0% alcohol cocktails te creëren.

Afhankelijk van de cocktailsoort hoeft er enkel ijs, bruisend water, fruitsap of melk toegevoegd te worden.

15 alcoholvrije cocktails

Zo kunnen er met elke fles Funny maar liefst 15 verrukkelijke alcoholvrije cocktails samengesteld worden.

Alcoholvrije likeuren

Alcoholvrije likeuren

Naast het uitgebreide alcoholvrije cocktail assortiment, biedt Funny ook een scala aan heerlijke alcoholvrije likeuren.

Denk bijvoorbeeld aan de smakelijke alcoholvrije Amaretto of Pisang likeur.

Net als de alcoholvrije cocktails hoeft er aan de alcoholvrije likeuren simpelweg ijs, bruisend water, fruitsap of melk toegevoegd te worden.

De alcoholvrije alternatieven zijn door de jaren heen met veel passie geperfectioneerd. Daarnaast wordt er constant geëxperimenteerd met het ontwikkelen van nieuwe smaken.

Geniet bewust en kies voor Funny!

Het volledige assortiment van Funny in Nederland

0% Alcohol. 100% Fun! Ontdek het assortiment en houd al het plezier van de smaak, geuren en textuur van uw favoriete cocktails en likeuren, zónder alcohol én met minder calorieën!

De verwachting is dat onderstaande varianten Funny vanaf medio april beschikbaar zijn om te bestellen:

  • 510168 FUNNY alcoholvrij Amaretto 0,70 ltr
  • 510172 FUNNY alcoholvrij Bitter 0,70 ltr
  • 510194 FUNNY alcoholvrij Caipirinha 0,70 ltr
  • 510195 FUNNY alcoholvrij Daiquiri 0,70 ltr
  • 510218 FUNNY alcoholvrij Mojito 0,70 ltr
  • 510229 FUNNY alcoholvrij Pina Colada 0,70 ltr
  • 510230 FUNNY alcoholvrij Pisang 0,70 ltr
  • 510231 FUNNY alcoholvrij Sex on the Beach 0,70 ltr
  • 510232 FUNNY alcoholvrij Spritz 0,70 ltr
  • 510237 FUNNY alcoholvrij Tropical 0,70 ltr

Persbericht

De Monnik Dranken voegt non-alcoholische spirits range Funny toe aan het import portfolio

De Monnik Dranken (DMD) breidt per medio april 2024 de samenwerking verder uit met Grandes Distilleries de Charleroi (GDC) in Nederland. Deze uitbreiding omvat de import voor de Nederlandse markt van de alcoholvrije cocktails en likeuren van het merk Funny. Het alcoholvrije premix merk Funny is een ware pionier op het gebied van alcoholvrije dranken, waarbij de eerste varianten al in 1988 werden gelanceerd. Door deze samenwerking wordt er een ontbrekend element in het dranken importportfolio van het familiebedrijf uit Oldenzaal ingevuld.

De Monnik Dranken (DMD) is een 100% familiebedrijf opgericht in 1918 met momenteel de 4e generatie aan het roer. DMD is in de afgelopen 105 jaar uitgegroeid tot een toonaangevende organisatie op het gebied van dranken waarbij DMD in december 2018 het predicaat ‘Koninklijk’ uit handen van de Commissaris van de Koning in de provincie Overijssel ontving. De activiteiten van DMD zijn onder te verdelen in drie verschillende kernactiviteiten. Het bedrijf is een gerenommeerde drankengroothandel, importeur en merkenbouwer voor de Nederlandse markt. DMD is door de jaren heen gegroeid tot meer dan 135 medewerkers en heeft een divers portfolio opgebouwd van wijnen, gedistilleerde dranken en premium mixers uit meer dan 35 verschillende landen.

De Monnik Dranken (DMD) ziet erop toe dat samenwerkingen zorgvuldig tot stand worden gebracht met als belangrijkste pijlers vakmanschap, authenticiteit, commerciële kracht, toegevoegde waarde en een sterke culturele fit die aansluit bij de uitgangspunten van het familiebedrijf. Met deze uitgangspunten werd DMD in 2020 uitgeroepen tot Spirits Distributor of the Year tijdens The Spirits Business Awards.

De geschiedenis van Les Grandes Distilleries de Charleroi (GDC) gaat net als dat van DMD meer dan 100 jaar terug. In 1906 werd het Belgische familiebedrijf opgericht door Fernand Depasse. Sindsdien is GDC uitgegroeid tot een begrip in België wat betreft gedistilleerde dranken, non-alcoholische dranken en wijnen.

Met eindeloze passie heeft Les Grandes Distilleries de Charleroi (GDC) de alcoholvrije dranken ontwikkeld onder de naam Funny. De aroma's, de nauwkeurigheid van smaken, de balans van recepten, de wens om het altijd beter te doen, zorgen voor het commerciële karakter van de alcoholvrije dranken.

Luuk Olde Monnikhof, Managing Director en mede-eigenaar De Monnik Dranken: “De afgelopen jaren heeft ons bedrijf belangrijke en vooruitstrevende stappen gezet met het verbeteren van ons importportfolio. Tegenwoordig is een duidelijke trend waarneembaar waarbij de consument steeds vaker kiest voor een alcoholvrij alternatief. Er zijn op dit moment meerdere premium alternatieven verkrijgbaar voor de bovenkant van de markt. Met Funny beogen wij hoogwaardige alcoholvrije spirits aan te kunnen bieden met een zeer attractieve prijspositionering en daarmee in te spelen op met name de ‘low entry’ van de markt en hiermee de toegankelijkheid van de markt te verbeteren.

Bovendien zijn wij van mening dat er cultureel gezien een goede match is met GDC om de toekomst van Funny vorm te geven op de Nederlandse markt. We zijn trots op deze nieuwe toevoeging aan ons importportfolio en zijn verheugd om onze samenwerking met het creatieve team van Funny te beginnen.”

Henry Symons, algemeen directeur Les Grandes Distilleries de Charleroi (GDC): “GDC verheugt zich om een nieuw partnerschap aan te kondigen met De Monnik Dranken voor de distributie van Funny in Nederland. Deze samenwerking markeert een belangrijke mijlpaal voor Funny, Belgische pionier in de non-alcoholische spirits sinds 1988.

Vertrouwen is een sleutelelement in elke succesvolle relatie, en we zijn er trots op ons vertrouwen te stellen in De Monnik Dranken. Hun sterke reputatie, toewijding aan het uitbouwen van partnerschappen, en hun passie om te ondernemen met een focus op de lange termijn, zijn evenveel waarden die zowel De Monnik Dranken als GDC als familiebedrijven hoog in het vaandel dragen.

We danken De Monnik Dranken hartelijk voor hun vertrouwen en enthousiasme in deze samenwerking. We kijken ernaar uit om nauw samen te werken om onze niet-alcoholische spirits aan de Nederlandse markt aan te bieden. Samen zijn we klaar om de uitdagingen aan te gaan en de kansen te grijpen die zich voordoen.”

Priscilla Cornet, commercieel directeur Les Grandes Distilleries de Charleroi (GDC): “Funny, hét alcoholvrij alternatief voor het maken van je favoriete cocktails. Het concept van Funny is eenvoudig, voeg gewoon water, sap of melk toe aan de Funny premix van uw keuze om een heerlijk alcoholvrij aperitief te verkrijgen.

Funny is een merk voor de gezelligheid, dat uitnodigt om leuke momenten te beleven en te delen met vrienden. FUNNY 0% alcohol, 100% plezier.”

Wat doen wij?

De drie kernactiviteiten van De Monnik Dranken

Groothandel

Met een omvangrijk portfolio van meer dan 9600 artikelen, voorzien wij diverse klanten in heel Nederland van wijn, gedistilleerd, frisdrank, bier en overige aanverwante drankartikelen.

Merkenbouwer

Het onderscheidend vermogen en de kwaliteit van het product maken het verschil. Wij geloven in merken met een verhaal, oftewel een ‘’heritage’’.

Importeur

Wij importeren wijnen en sterke dranken uit diverse landen en continenten. Deze merken vercommercialiseren wij op de Nederlandse markt.

Back to top